kicks

Case - Kicks

BizOne utvecklade en BI-plattformslösning i molnet för den ledande skönhetshandlaren Kicks

Boka en timmes kostnadsfri rådgivning

Sammanfattning

BizOne utvecklade en integrerad BI-plattformslösning i molnet, för den ledande skönhetsproduktåterförsäljaren Kicks, för att optimera försäljning och verksamhet i hela företaget.

Projektet inleddes 2018 och 2019 levererades en fullskalig BI-lösning, med flexibiliteten att lägga till nya funktioner och datakällor.

Butikschefer, ekonomi och högre ledning har nu möjlighet att analysera försäljning och verksamhet i realtid (eller nära realtid) och kan implementera verktyg för individualiserad marknadsföring.

kicks case

Bakgrund och omfattning

Under 2017 kontaktade Kicks, en ledande nordisk kosmetika- och skönhetsåterförsäljare, BizOne för utveckling av en ny IT-lösning, där företaget kunde utnyttja sin enorma mängd data från både e-handel och butiksförsäljning. BizOne rekommenderade en molnlösning på Microsoft Azure som kunde implementeras snabbt och som skulle vara lätt att använda.

Projektet startade med ett proof of concept, PoC, om bedrägeriupptäckt, ett prioriterat område för Kicks. Utvecklingen av en fullskalig BI-plattformslösning inleddes 2018 och 2019 var huvuddelen av projektet levererat. Projektet har nu gått in i underhållsfasen, där BizOne fortsätter att lägga till nya datakällor och utveckla analysverktyg.

En molnbaserad lösning

BizOne har byggt hela plattformen i molnet och har tagit fram en färdplan för att göra lösningen helt serverlös. All data i hela organisationen har konsoliderats, vilket möjliggör framtida användning av maskininlärning och avancerad analys.

Utmaningen med projektet har varit de många datakällorna – att identifiera gemensamma drag i datan och att skapa ett stjärnschema. Data kan vara lätt att samla in; utmaningen är att integrera den med annan data för snabb och enkel åtkomst i ett datalager.

Att bygga lösningen i molnet gör det enkelt att skala upp och ut, för att inkludera fler källor och verktyg. Det sparar också kostnader för infrastruktur och underhåll.

Agil metodik

BizOne har använt en agil metodik som möjliggör en flexibel, iterativ och inkrementell utvecklingsprocess. Detta gör att förändringar kan göras snabbt och nya utvecklingar kan prioriteras och implementeras snabbt. Ambitionen genom hela projektet har varit att maximera synlighet för kunden och att ge kontinuerlig feedback.

Med ett gemensamt team i både Sverige och Thailand kan BizOne övervaka utveckling, underhåll och drift både dag och natt. Frågor kan därför hanteras innan de påverkar verksamheten.

Fördelar för slutanvändare

Projektet startade med försäljning och ekonomi, där de flesta företag startar, då det ofta är enklast att få ut värde från din data inom dessa områden. Projektet gick sedan vidare till att även omfatta inventering och att kombinera försäljning från hemsidan med försäljning i butik. Med hjälp av Google Tag Manager strömmas data in i systemet för realtidsövervakning av försäljning online. Målet är att även ha nära realtidsdata från butiksförsäljning till julkampanjerna 2019.

Butikschefer i var och en av de 250 butikerna har nu tillgång till Power BI-rapporter, där de får en tydlig bild av försäljning och lager samt resultat från kampanjer och aktiviteter av företagets makeupartister och skönhetsexperter. Med hjälp av maskininlärning kommer Kicks inom en snar framtid att få en 360° bild av sina kunder, vilket kan användas för individualiserad marknadsföring för att ytterligare öka försäljningen och förbättra marginalerna.

Framtida utveckling

Utvecklingen av den nya BI-plattformslösningen i molnet är ett långsiktigt partnerskap där BizOne kommer att fortsätta hjälpa Kicks att maximera värdet av sin data. Nästa steg är att slutföra nästan realtidsdata från butiksförsäljning, att skapa en 360°-vy av kunder, en rekommendationsmotor och att implementera fler verktyg för avancerad analys.

Om Kicks

Kicks är den ledande återförsäljaren av kosmetika- och skönhetsprodukter i Norden, med butiker i Sverige, Norge och Finland. Kicks ambition är att erbjuda marknadens bästa vägledning och inspiration när det gäller att välja skönhetsprodukter.

Kicks har anammat en omnikanal-strategi och integrerar sina 250 fysiska butiker med e-handel. Totalt erbjuder Kicks 25 000 produkter från 300 olika märken.

Tidslinje

PoC ägde rum 2017. Utvecklingen av den integrerade BI-plattformslösningen i molnet startade 2018. Under 2019 gick projektet in i underhållsfasen vad gäller BI, där nya datakällor och möjligheter läggs till på kundförfrågan samt efter förslag från BizOne.

Lösningen

Lösningen består av följande komponenter:

För traditionell Business Intelligence: Azure Virtual Machines med SQL Server, Azure SQL Database, Azure Analysis Services, Power BI, Event Hub, Azure Stream Analytics

För maskininlärning: Azure Databricks med MLFlow

För den agila projektmetoden: Jira av Atlassian