Machine learning for your business

With all the hype around big data, machine learning, and data science, it’s difficult to see how and where these concepts give your business the advantage. This blog post is to help you discover and imagine ways to take advantage of machine learning, and data mining in general. It isn’t about how to do machine […]

Ämne: Avancerad Analys

Google Analytics bugs, use with care

Google analytics is a great free tool that’s amazingly useful, but you must be careful to avoid some easy to misinterpret spots and bugs in the tool. Yesterday on The Moz Blog some of common issues were described, click here to read it. Two issues to watch out for mentioned in the post are Sample […]

Ämne: Avancerad Analys

Öka marginalen med datadrivna beslutsunderlag

Genom att använda analytiska metoder till att skapa datadrivna beslutsunderlag, kan man förbättra sina marginaler. Att implementera en lösning där man utnyttjar den lättåtkomliga data som de flesta organisationer redan har på plats kan man snabbt få positiva resultat, och det behöver inte vara dyrt eller tidskrävande. Ett bra sätt att komma igång är att utnyttja […]

Ämne: Avancerad Analys

Enkel textanalys av politiska tweets

Vi kommer i detta blogginlägg titta på ordfrekvenser i svenska tweets som har att göra med svensk politik och kommande val. Angreppssättet återges i flödesschemat nedan: Verktyg Vi på BizOne brukar använda Python-språket som grundverktyg för denna typ av analys. Hög interaktivitet ställer krav även på GUI; för oss är det fantastiska ramverket IPython och dess […]

Ämne: Avancerad Analys

Befolkningsdata från SCB med Pentaho

SCB tillhandahåller ett API för att hämta statistiskt data gällande Sverige. Bland annat finns befolkningsdata för alla län och kommuner i landet att hämta, grupperat på årtal. Vi kan med hjälp av Pentaho Data Integration (PDI) utvinna detta data, och med några små trick vi vill dela med oss av strukturera upp datat på ett […]

Ämne: BI-verktyg

Understanding Your Customer Base: Tenure

Tenure Tenure is the measurement of the amount of time a person is your customer, or in other words it’s the age of a customer in your system. Calculating Tenure For the already churned customer tenure is the difference between the time the customer was lost and the time the customer was acquired, and for […]

Ämne: Avancerad Analys

Marknadsföring i den digitala kanalen

Enligt Gartner är den rådande trenden i organisationer att de investerar allt mer av sin marknadsbudget i den digitala kanalen. Denna förändring är inte så konstig, då det ligger i både organisationens och kundens intresse att informationen finns lättillgänglig och samlad digitalt. Kunder vill kunna få en snabb koll på erbjudande, kunduppgifter mm. Man vill också ha en enhetlig […]

Ämne: Avancerad Analys

Understanding Your Customer Base: Churn

Churn is a means to understanding change in a business’s customer base due to loss of customers. Since keeping customers is generally cheaper than gaining new customers, then preventing the loss of customers is a profitable endeavor. The purpose of measuring churn, and similar metrics, is to evaluate actions taken by the business to retain […]

Ämne: Avancerad Analys

Avancerad analys som tjänst

Relativt ofta stöter jag på kunder som har ett konkret affärsbehov, där lösningen helt eller delvis är beroende av avancerad analys. Man har gjort en kalkyl på hur mycket man potentiellt skulle kunna tjäna eller spara på att få denna analys genomförd. Man har med andra ord ett bra underlag och vill komma igång. Hur […]

Ämne: Avancerad Analys

Datamining för handeln 2 – Klustring av kunder i R

Inledning En annan välkänd tillämpning av datamining-metoder hos företag i handelssektorn är cluster analysis på kunddata. De flesta företag som på ett eller annat sätt särskiljer sina kunder (näthandel, postkatalog, …) har ett kundregister. En smart gruppering av kunder – som dessutom görs om regelbundet – kan bli första steget mot skarpare och mer välriktade […]

Ämne: Avancerad Analys